skip to Main Content

Onderwijs

In 2016 deden 26.142 leerlingen in 1.047 groepen minstens één unieke natuurervaring op tijdens een boerderij- of tuinles op één van onze locaties of op school met een levend materiaalproject of een leskist van Utrecht Natuurlijk.

Kringlopen, de ontdekking en het leren waarderen van de eigen (levende) omgeving staan centraal in al onze lesproducten. Daarmee geven we het Utrechtse basisonderwijs een duurzame impuls en een essentiële meerwaarde.

Aangeboden productDeelnemende groepen schooljaar 2016-2017
Doe-het-zelf projecten
2. Kom eens uit je huisje (groep 1-2)24
1. Keuzekisten digitaal (groep 7-8)2
4. Duiven in de stad (groep 6-8)0
3. Wildernis op straat (groep 3-4)6
0. Lesbrief Drinkwatereducatie (groep 1-8)14
5. Wetenschap in een wc-rol6
00. Kinderquiz Ecologische voetafdruk2
1f. Hoe komt een boom het jaar door? (groep 3-4)11
Natuurlijk gelukkig (groep 7-8)3
Technieken uit de natuur, Biomimicry op het schoolplein (groep 5-8)5
Materiaalprojecten
1a. Tuinieren bij school (groep 1-8)67
1c. Liesje bloeit vlijtig (groep 1-2)155
1i. Rupsen voor en vlinders na (groep 5-6)97
1g. Kiemen, groeien, bloeien (groep 5-6)10
1h. Jungle op je tafel (groep 5-6)28
1d. Champignons binnenste buiten (groep 1-2)93
1e. Knollen, bollen, bloemen en soep (groep 3-4)50
1j. Water om te drinken (groep 5-6)12
1b. Een pompoen, wat kun je er allemaal mee doen? (groep 1-8)97
1k. Expeditie Moendoes9
Lessen
1a. Op de tuin: Kabouter Stadswerk (groep 1-2)65
1b. Op de tuin: Tuinverkenners (groep 3-4)35
1c. Op de tuin: Groene Vingers (groep 5-8)34
1d. Op de tuin: Proef de Herfst (groep 5-8)8
1e. Op de tuin: Donkere gangen (groep 3-4)45
1f. Op de tuin: Vliegend volk (groep 6-8)43
2a. Op de boerderij: Beestenboerderij (groep 1-2)200
2b. Op de boerderij: Veer en Vacht (groep 3-4)65
2d. Op de boerderij: Kaas maken (groep 5-8)66
2e. Op de boerderij: Werken op de boerderij (groep 5-8)58
3a. Op de boerderij en de tuin: Overleven in de winter (ook voor Warme Truiendag) (groep 5-8)23
3b. Op de boerderij: Winterverhalen10
4a. Op locatie: Natuursprong5
4b. Op locatie: Boomfeestdag5
Special: Dag van de Duurzaamheid (groep 5-8)3
Leskisten
1a. Eigen lijf /Ander lijf (groep 1-4)88
1b. Eigen lijf / Ander lijf (groep 5-8)45
1c. Vogels (groep 1-8)21
1d. (w)onderwaterwereld (groep 1-8)27
1e. Weer & Klimaat (groep 1-8)84
1f. Bomen, bos, hout en papier (groep 1-8)18
1g. Smaaklessen (groep 1-8)45
2c. Zwerfafval - Doe ff gewoon, houd je buurt schoon (groep 5-8)24
2d. Energiek (duurzame energie en energiebesparing) (groep 7-8)13
2e. Energieke klas (diverse metingen en binnenklimaat klaslokaal) (groep 7-8)2
2f. De Zaak X (over kringlopen) (groep 7-8)12
2g. Sarah«s Wereld (duurzaamheid) (groep 7-8)2
Totaal1737

Utrecht Natuurlijk biedt de Utrechtse basisscholen een natuur en milieueducatief programma aan dat bestaat uit 46 verschillende lessen en lesprojecten (dieren- of tuinles op één van onze locaties of op school met een levend materiaal project of leskist).

In totaal hebben we in 2016 1737 keer een producten aangeboden.Wij streven ernaar om in 2018 90% van de Utrechtse basisschool leerlingen in hun basisschoolperiode ten minste éénmaal te bereiken.

In 2016 hebben we in totaal 26.142 leerlingen bereikt waarbij sommige leerlingen meerdere keren meedoen met onze programma’s. Onze lesprogramma’s zijn concreet en compact (waardoor leerkrachten er snel mee aan de slag kunnen) en kennen een Utrechtse invalshoek. Het Team educatie voert het programma uit samen met andere collega’s op de locaties. Het team bestaat uit  één adviseur en 5 educatiemedewerkers (van elke locatie één).

Ons educatieprogramma telde mee als cofinanciering in het DuurzaamDoor-programma.

Nieuwkomers als Max Havelaar, Bee Foundation en biologische supermarkt SuperFair bieden in en rond de stad aanvullende programma’s op het gebied van natuur- en milieueducatie. Ze konden in 2016 rekenen op een warm welkom. Ook de banden met Eco-Schools en andere organisaties op het gebied van natuur- en milieueducatie zijn versterkt.

Partnerprogramma’s

Bij het programma Techniek op het Schoolplein werkten we samen met BiomimicryNL en IVN/Veldwerk Nederland. De filosofieles over natuur en geluk kwam tot stand in samenwerking met Wageningen University. Samen met Natuurwijs organiseerden we Nu naar buiten.

Op de Dag van de Duurzaamheid logeerden een aantal van onze dieren op de Marnixacademie. Studenten van de academie brachten een tegenbezoek aan een van onze locaties om er didactieklessen te volgen.

Stagiaires van de Universiteit Utrecht en Hoge School Utrecht helpen ons met het ontwikkelen van nieuwe onderwijsproducten.

De Inspiratiemiddag ‘Biomimicry als verbinding tussen NME en techniek’ die we in juli samen met Stichting BiomimicryNL en de Marnixacademie organiseerden, is druk bezocht door collega’s vanuit het hele land. Het programma werd hoog gewaardeerd.

2016 was een prachtig jaar vol (nieuwe) samenwerking, inzicht, ontdekking en verwondering.

Back To Top